Cinque Terren värikkäät kylät

Sisäinen viisitoistavuotiaani huutaa, että Cinque Terre oli ihan ihqu, jo varttuneena aikuisena  tyydyn  arvokkaasti toteamaan, että nämä sympaattiset merenrantakylät ovat  totisesti valloittaneet pysyvän paikan sydämessäni. Meri, vuoret, värikylläiset, vanhat talot, pengerretyt viiniviljelmät ja juna joka kulkee kylien välillä, näistä aineksista on kylät tehty. Itse asiassa kylien välillä kulkee myös laiva ja yhdessä kylistä voi huristella pikkubussillakin.

Cinque Terren kauniit vuoristokylät sijaitsevat Ligurian rannikolla  kahden vähän suuremman kaupungin La Spezian ja Levanton välissä. Aloitimme matkan La Speziasta missä olimme yöpyneet kätevästi lähellä asemaa.  Olimme käyneet illalla satamassakin katsomassa veneitä ja venekyyti oli harkinnassa, mutta aamulla valitsimme kuitenkin nopeamman kulkuneuvon eli junan sillä meillä poltti jo jalkapohjia päästä tutkimaan kyliä.  Kahden yön majoitus oli varattu Riomaggioresta ja suuntasimme siis sinne.

Riomaggiore

Kylien nähtävyydet ovat kirkkoja ja linnoituksia, niin täälläkin Giovanni Battistan kirkko on perustettu 1300-luvulla niinkuin myös kylän linnoitus. Suurimman nähtävyyden tässä kylässä muodostivat kuitenkin merestä kohoavat jyrkät vuoret ja vuorten rinteillä roikkuvat talot. Riomaggioressa oli myös pieni, idyllinen satama jonne pääsi helppoakin väylää pitkin. Kuka nyt helposta väylästä välittäisi kun voi mennä sinne myös pitkin vuorenrinnettä, kivuten  lukemattoman määrän  portaita!

Sataman takaa löytyi myös hivenen hankalasti löydettävä, pyöreäkivinen uimaranta jossa aurinko lämmitti ihanasti talvi-ihoa. Menipä joku uskalias jo uimaankin.

Majoituksen sai vasta kahdelta ja vastaavasti se täytyi jättää jo kymmeneltä. Oli siis hyvä idea olla samassa kylässä kaksi päivää. Olisi  ollut hankalaa vaihtaa kylää ja asuntoa joka päivä, puolet päivästä olisi saanut raahata matkatavaroita mukanaan. Majoitukset kylässä ovat omalla tavallaan tunnelmallisia joskaan ne eivät vastaa hotellitasoa. Meidän majoituksessamme oli aika viileää, ilmalämpöpumppu ei jaksanut lämmittää tarpeeksi. Kesällä voi olla toisinpäin. Kadulla myös riitti elämää myöhään yöhön, joten mistään maagisessa hiljaisuudessa uinuvasta kylästä ei voinut puhua.

Riomaggioresta aioimme lähteä kävellen seuraavaan kylään, Manarolaan. Polku sinne on niin ikoninen, että sitä kusutaan rakkauden poluksi. Se on myös lyhyt, kuhertelulle jää siis aikaa, tiedoksi kaikille kuherteleville pareille. Polku oli kuitenkin portilla suljettu sortumien vuoksi. Vaihtoehtopolkuakaan ei ollut. Juna sentään oli.

Riomaggiore on rakennettu vuorenrinteelle
Ylhäällä rautatieasema, alhaalla meri

20190412_152304
Rakkaudenpolku oli suljettu
Pyhän Giovanni Battistan kirkko
Riomaggioren satamaa

Manarola

Pienin kylistä oli Manarola, sekin oli rakennettu vuoren rinteelle. Talot oli täällä maalattu hennoin pastellivärein. Toiselta vuorelta oli upeat näkymät lahden yli, sieltä lähti myös polku seuraavaan kylään, Cornigliaan. Alku oli lupaava,  sitä pääsi kulkemaan jonkun matkaa  ennenkuin  edessä oli taas portti ja lukko, tie oli  suljettu.

Manarola on tunnettu hedelmä- ja oliivipuistaan, vuorten rinteillä kasvaa myös viiniköynnöksiä.

Kirkko ja kulmikas kellotorni olivat täällä ylempänä vuorenrinteellä, Innocenzon aukiolla. Kirkko oli omistettu pyhälle Lorenzolle

20190413_104835

20190413_104924

20190413_113415

20190412_174032

Pyhän Lorenzon kirkko
Kellotorni

Vernazza

Vernazza on osittain rakennettu pitkälle kallionkielekkeelle puolustuksellisista syistä. Kielekkeen päässä on vartiotorni ja sen alapuolella suojainen satamalahti. Satamaa hallitsee hempeänkeltainen Margherita Antiochian kirkko sulassa sovussa ravintoloiden kanssa. Täällä voi syödä merenherkkuja tai siemailla Italian suosituinta drinkkiä Aperol Spritziä.

Strategisella paikalla kallion kielekkeellä on myös Castello Dorian, kylän suojaksi rakennetun linnoituksen jäännökset. Linnoitus toimi turvana merirosvoja vastaan, sodan aikana sen torni tuhottiin, mutta rakennettiin uudestaan.

Kiitos aallonmurtajien, satama on suojainen
Pyhän Margheritan  kirkko löytyy satamasta

Kiipeilyn vaivat palkitaan herkullisella näköalalla, taka-alalla häämöttää  Castello Dorian näköalatorni
Vuorenrinteeltä näkee hyvin kylän muodon

Vuorenrinteeltä olisi kulkenut myös näköalapolku  Cornigliaan, mutta sekin oli suljettu talvivaurioiden takia. Kuulemani mukaan kyliin tutustuisi parhaiten vaeltamalla kylästä kylään, ehkäpä huhtikuussa polkuja ei vielä oltu kunnostettu. Saimmehan kuitenkin ihailla panoraamanäkymiä ylhäältä vuorelta.

Monterosso

Monterosso oli kylistä suurin, sielläkin on vuoria, mutta myös alavaa maata.  Se omaa ainoana kylistä  pitkän hiekkarannan rantabulevardeineen. Olisi voinut kuvitella olevansa jossakin  suuremmassakin italialaisessa lomakeitaassa.

Rantaa ja vanhaakaupunkia erotti Cappuccini-vuori, pitkä tunneli johdatti rannalta kaupungin toiseen osaan mistä löytyi kävelykatuja liikkeineen ja ravintoloineen.

Giovanni Battistan kirkko

Corniglia

Käväisimme kääntymässä Levannossa, mutta kaikkien pienten ja sievien kylien jälkeen tuntui Levanto suurelta ja tylsältä. Ehkemme vain antanut Levannolle mahdollisuutta näyttää parhaita puoliaan vaan nousimme taas junaan ja matkasimme Cornigliaan. Tämä kylä sijaitsei hieman ylempänä vuorilla kuin muut kylät, siksi sinne olikin järjestetty bussiyhteys. Junalippu kelpasi bussiinkin, joka kuljetti meidät kymmenen minuutin matkan vuoren laelle.

Oi, rakastuin oitis Cornigliaan, se poikkesi taas kaikista muista kylistä. Sokkeloisesti rakennettu, kapoiset keskiaikaiset kadut, jyrkkiä portaita ja mahtava näköala alas merelle. Ilmakin tuntui  kevyemmältä hengittää ylhäällä vuoren  laella. Merenlahti siinteli kaukana alhaalla ilta-auringon kimalteessa.

Pyhän Caterinan kirkko keskellä kylää

DSCN4616 (2)
Cornigliassa aika pysähtyi

Monet ovet olivat kauniisti koristeltuja
20190413_182021
Jyrkkiä portaita riitti
20190413_181511
Kapeilla kujilla oli tunnelmallista

20190413_182422

Ajantaju katosi, mutta äkkiä havahduimme, koskahan lähtisi viimeinen bussi rautatieasemalle. Ehdimme vielä mukaan kun pari sadepisaraa jo tipahteli päällemme, pian olimme taas asemalla ja mitä kummaa, siellähän paistoi aurinko.

Cinque Terren alue on nykyisin kansallispuisto. Suuret turistimäärät rasittavat tätäkin aluetta jonka yhteinen asukasmäärä on vain noin 4000 asukasta. Vuoristoisten kylien asukkaat ovat vuosisatojen ajan elelleet vaikeakulkuisilla alueillaan saaden elantonsa viinin- ja oliivinviljelystä sekä kalastuksesta. Nykyään turismi on pääelinkeino ja talvisin kylissä eletään hiljaiseloa. Monet nuoret palaavatkin vain kesäisin kyliinsä ja viettävät talvet opintojen parissa tai muissa töissä läheisissä kaupungeissa.

Seuraa Fammon vaeltelua myös Facebookissa ja portaalissa blogit.fi

24 vastausta artikkeliin “Cinque Terren värikkäät kylät

1. Eikös olekin upea viiden kylän rykelmä. Me yövyimme Riomaggioressa viikon aivan satamassa. Hiukan tuli ikävä, kun kuvia katselin😪

Tykkää

1. Me yövyimme siinä pääkadulla mistä lähtee portaat alas satamaan. Ei kyllä hullumpi paikka tuo Riomaggiore.

Liked by 1 henkilö

1. Ei ollenkaan mutta totta se, ettää ei illallakaan hiljentynyt…

Tykkää

2. Itsekin miettinyt Cingua Terreä lomakohteeksi. Sää nähdä onko kesällä liian kuuma kävellä portaita ylös 😂

1. Portaitatahan siellä riittää joka kylässä Monterossossa vähiten, nyt ei onneksi vielä ollut kovin kuumaa.

3. Anna | Muuttolintu.com 13 toukokuun, 2019 — 2:01 am

Me käytiin muutamia vuosia sitten, onhan se ihan mielettömän kaunis ja ainutlaatuinen paikka! Turisteja oli kyllä silloin jo tosi paljon, joten voin vain kuvitella miten paljon niitä on nykyään. Tästä tuli ikävä takaisin myös minulla!

Tykkää

1. Huhtikuussa ei ollut vielä liikaa turisteja, mutta voin vain kuvitella miten paljon niitä on kesäkuukausina. Olen myös kuullut, että turistivirtaa ruvettaisiin rajoittamaan.

4. Ihana Cinque Terre. Vanhat kalastajakylät Ligurian rannikolla ovat varmaan kaunein paikka, jossa olen koskaan käynyt. Oma suosikkini on Riomaggiore, jossa mekin yövyimme.

1. Liguria on kyllä nii-iin kaunista seutua ja sen ovat kyllä todenneet todella monet muutkin.

Tykkää

5. Tämä seutu on kyllä joskus nähtävä ja koettava. Hyvä tietää, että keväisin on mahdollista, ettei polkuja pitkin pääsekään kävelemään kylien välillä.

1. Tuo rakkauden polku n ollut jo kauemmin suljettuna, korjaamiset ovat nähtätävästi hidasta touhua. Aina on tietysti mahdollisuus lähteä kapuamaan vain vuorenrinnettä, nämä rakennetut reitit olisivat olleet minulle tarpeeksi haastavia 🙂

6. Ei tätä paikkaa turhaan hehkuteta! Toivottavasti se säilyy vielä pitkään ennallaan, eikä turistien määrä kasva liian suureksi. 🙂

Tykkää

1. On kyllä ihan superkauniita kyliä!

7. En ole varsinaisesti Italia-fani, mutta noihin värikkäisiin kyliin ja upeisiin maisemiin tekisi minunkin mieli! Toivottavasti kylät säilyttävät turismin kasvaessa aitoutensa – aina hieman hirvittää, kun jokin paikka nousee supersuosioon, mitä Cinque Terrekin on ainakin instagram-kuvatulvan perusteella tehnyt.

1. Sitä sopii todella toivoa etteivät nämä autenttiset kylät muutu turistien temmellyspaikaksi kaikkine lieveilmiöineen.

Tykkää

8. Olen haaveillut Cinque Terrestä jo pitkään, mutta ajatellut aina sen olevan niin tukossa turisteja, etten viitsi vaivautua. Vähän keväämmällä tai syksymmällä off-season se voisi olla loistava kohde – ainakin kuvissasi näyttää rauhalliselta! 🙂

Pitääkin palata tähän postaukseen, jos noihin maisemiin päädyn.

1. Huhtikuu oli hyvä kuukausi käydä Cinque Terressä, tosin jos aikoo patikoida voi käydä niinkuin meille, polut ovat talvella kärsineet.

Tykkää

9. Samoja kujia kiertelimme juuri viime viikolla – ja samaan tapaan näin alkukeväästä, myös vielä toukokuussa, monet polut olivat kiinni talven jäljiltä, joten ”tyydyimme” kyliin ja kiipeämään niissä mahdollisimman ylös näköaloja katsomaan. Juuri tässä tuskailen, että kirjoittaisinkin kohta näistä yhden megajutun vai pitäisikö jakaa kylät useampaan erään – juttu per kylä lienee kuitenkin liioitellun tarkkaa 🙂 vaikka kyllä niistä kuvia ja juttuja riittäisi, jokaisesta!
    Veneellä pääsimme tuulen takia liikkumaan vaan Runoilijoiden lahdella – mutta tämä tuuliriski voi kuulemma realisoitua keskikesälläkin yhtä hyvin.

1. Me emme kokeilleet junaa vaan tyydyimme junaan koska luvattiin sadetta, jota sitten pari kuuroa tulikin. En nyt tiedä olisiko aika riittänyt pitkiin patikointeihin , mutta pari näköalakierrosta olisimme kuitenkin testanneet jos se olisi ollut mahdollista. Niin paljon ei löytynyt sillä kertaa seikkailuhenkeä, että olisi lähtenyt merkitsemättömille poluille koettamaan onneaan.

Tykkää

10. Myönnät, että aikoinaan kun olen nähnyt ensimmäisen kuvan Värikkäistä taloista vuoren rinteessä kuvittelin kuvan olevan manipuloitu. En voinut uskoa että tuollainen paikka on oikeasti. No siitä on kyllä aikaa 😊
    Cinque terre on vielä kokematta, täytyypä lähteä googlettamaan matkoja tuolle suunnalle.

1. Kuviin saa helposti väriä lisää, mutta nähin taloihin ei tarvitse eikä pidäkään lisätä mitään sillä ne ovat täsmälleen tuon värisiä.

Tykkää

11. Ihana Cinque Terre! Minäkin pääsin kokemaan sen viime kesänä, kun Välimeren risteilymme parkkeerasi päiväksi La Speziaan. Vierailimme kaiken kaikkiaan 3 kylässä, joista ehdoton suosikkini oli Manarola!

1. Näissä kylissä parasta on, että ne kaikki ovat viehättäviä, mutta kuitenkin erilaisia. Minä pidin Cornigliasta koska tuntui kuin olisi sukeltanut 1600-luvulle.

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.